مهندسی فناوری اطلاعات ۲: مسائل اخلاقی و حقوقی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، پیامدهای اجتماعی فناوری اطلاعات

ابرِ کلمات اخلاق کامپیوتر و فناوری اطلاعات؛ با کلیک روی تصویر، نمونه‌ای از آن‌را در اندازه واقعی ببینید

علی سراج

نیمسال دوم سال تحصیلی 3-1392

اطلاعات درس (سیلابس)
بقیه مطالب: منبع اصلی درس و دیگر منابع معرفی شده را از اینجا دانلود کنید. لطفا هر ۴ منبع معرفی شده در سیلابس (کتاب‌های کوئین، توانی، باس و رینولدز؛ و در صورت علاقه کتاب‌های کیزا و بارگر) را دانلود کنید؛ زیرا در طول ترم و برای پیش‌خوانی‌ها و تمارین به آن‌ها نیاز خواهیم داشت.
تذکر: این کلاس به صورت تصویری ضبط می‌شود، و ویدئوهای آن در مکتب‌خونه قرار می‌گیرد.
نشانی اینترنتی صفحه درس: profs.hut.ac.ir/~seraj/teaching/ITethics
نشانی اینترنتی وبلاگ درس: it-ethics.blogsky.com

برنامه زمانی درس

تاریخ موضوع پیش‌خوانی تمرین
۲۰ بهمن ۱۳۹۲ روز حذف و اضافه
۲۲ بهمن تعطیل (پیروزی انقلاب اسلامی)    
۲۷ و ۲۹ بهمن طرح کلی درس (اسلایدها) سیلابس رسمی درس با انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری آشنا شوید. در فصل‌نامه علمی این انجمن می‌توانید مقالاتی درباره اخلاق فناوری اطلاعات هم ببینید.
۴ و ۶ و ۱۱ و ۱۳ اسفند نظریات اخلاقی (اسلایدها)
5 اسفند روز بزرگداشت خواجه‌نصیرالدین طوسی و روز مهندس مبارک :)
فصل دوم کتاب کوئین یا فصل دوم کتاب توانی مطالعه شود.
درباره قاعده طلایی: ترجمه مقاله هری گنسلر مطالعه شود.
پس از پایان درس:
تماشای ویدئو : ما نیازمند یک سیستم عامل اخلاقی هستیم
ویدئوی اختیاری: تقلب و معیارهای غلط اخلاقی ما
پاسخ
تمرین شماره ۱ را در روز ۱۷ فروردین به کلاس بیاورید.
این ویدئو را ببینید، و استدلال گوینده بر اساس قاعده طلایی را صورت بندی کنید، و آن را نقد نمایید. پاسخ آن‌را همراه با تمرین ۱ تحویل دهید.
یادآوری: مهلت تحویل مرحله اول تحقیق کتبی ۲۰ اسفندماه است.
۱۸ و ۲۰ اسفند اخلاق حرفه‌ای (اسلایدها) فصل نهم کتاب کوئین، و در صورت علاقه فصل نهم کتاب باس مطالعه شود.
متن منشورهای اخلاقی کامپیوتری(منشور اخلاقی مهندسی نرم‌افزار IEEE-CS/ACM، منشور ACM، منشور AITP، منشور PMI و منشور SANS) و نیز متن ترجمه آن‌ها توسط یکی از دانشجویان محترم را مطالعه نمایید.
«سوگندنامه مهندسی» پیشنهادی توسط دکتر مهدی بهادری نژاد را مطالعه کنید.
پایگاه اینترنتی آزمون مهندسی حرفه‌ای و نیز پایگاه سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور ، و به‌ویژه سازمان نظام صنفی رایانه ای استان همدان را مشاهده کنید.
پاسخ تمرین شماره ۲ را در روز ۲۶ فروردین به کلاس بیاورید. (متن منشورهای اخلاقی کامپیوتری و متن ترجمه آن‌ها توسط یکی از دانشجویان محترم)
یادآوری: مهلت تحویل مرحله دوم تحقیق کتبی ۲۱ فروردین‌ماه است.
۲۵ و ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ تعطیلات پیشاعیدی دانشجویان!    
از ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ به مدت 7 جلسه حریم خصوصی (اسلایدها) فصل چهارم کتاب رینولدز، و فصل دوم کتاب باس مطالعه شود.
تماشای ویدئو: "اِن اِس اِی" چگونه به اعتماد جهان خیانت کرد؟ ( با زیرنویس انگلیسی - با زیرنویس فارسی )
تماشای ویدئو: استاکس نت: یک جنگ افزار الکترونیک قرن 21
ویدئوی اختیاری: چگونه یک جی پی اس را فریب دهیم؟
صفحات روزنامه‌های فاش کننده اطلاعات اسنودن درباره NSA: الف) صفحه روزنامه گاردین درباره فایل‌های NSA ، و به ویژه قسمت رمزگشایی فایل‌های NSA . ب) صفحه روزنامه واشنگتن پست درباره اسرار NSA . ج) صفحه روزنامه اشپیگل درباره NSA و همچنین این صفحه .
یادآوری: پیوند به سایت‌های خبری-تحلیلی (برای استفاده در وبلاگ) در بالای همین صفحه قرار گرفته است.
پاسخ تمرین شماره ۳ را در روز ۲۳ اردیبهشت به کلاس بیاورید.
یادآوری: مهلت تحویل مرحله سوم تحقیق کتبی ۲۱ اردیبهشت‌ماه است.
تذکر: در هفته آینده هر گروه یک بار به من مراجعه حضوری کند.
۹ و ۱۴ و ۱۶ اردیبهشت مالکیت فکری(معنوی) (اسلایدها) فصل چهارم کتاب کوئین یا فصل هشتم کتاب توانی مطالعه شود. تماشای ویدئو: چرا قانونِ توقف سرقت آنلاین ایده بدی است؟ ( با زیرنویس انگلیسی - با زیرنویس فارسی )
تماشای ویدئو: چطور یک مدعی حق انحصاری را شکست دادم (مخالفت با برخی حق اختراع ها) ( با زیرنویس انگلیسی - با زیرنویس فارسی )
تماشای ویدئو: ریمیکس را بپذیریم ( با زیرنویس انگلیسی - با زیرنویس فارسی )
تذکر: در صورتی که زیرنویس خوب دیده نمی‌شود، با زدن دگمه‌ی «تنظیم کیفیت» از زیر ویدئو، کیفیت تصویر را روی «کیفیت بالا» قرار دهید.
ببینید: فرم‌های ثبت و صدور شماره‌شناسايی محصول نرم‌افزاری رايانه‌ای
۲۱ و ۲۸ اردیبهشت نرم‌افزارهای آزاد و فرهنگ متن‌باز (اسلایدهای این بخش، مشترک با بخش مالکیت فکری) تماشای ویدئو: تولد انقلاب متن باز
تماشای ویدئو: یک کتابخانه دیجیتال باز و رایگان
تماشای ویدئو: بیایید از ویدئو استفاده کنیم تا آموزش را دوباره اختراع کنیم
تماشای ویدئو: سخت افزار متن باز: طرح‌های متن‌باز برای داشتن تمدنی بهتر ( با زیرنویس انگلیسی - با زیرنویس فارسی )
تماشای ویدئو: سالی که داده های باز جهانی شدند: داده‌های متن باز دولتی خام ( با زیرنویس انگلیسی - با زیرنویس فارسی )
تماشای ویدئو: تصویر هنرمندانه خودمان ... با داده‌های جمع‌سپاری شده
دو صفحه روزنامه درباره مجوزهای نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز و سخت‌افزارهای متن‌باز
پاسخ تمرین شماره ۴ (مالکیت فکری و‌ جنبش متن‌باز) را تا روز ۲۶ خرداد به اتاق من بیاورید.
ویدئوی زیر درباره تأثیرات اینترنت و کار جمعی را ببینید، و آن‌را با اردوهای جهادی مقایسه کنید. پاسخ آن‌را همراه با تمرین ۴ تحویل دهید: آرزوی من: معماری متن‌باز
۲۳ اردیبهشت تعطیل (ولادت حضرت امیرالمؤمنین و روز پدر)    
۳۰ اردیبهشت، 4 خرداد(سه جلسه) و 7 خرداد(دو جلسه) محدودیت‌های گردش اطلاعات (اسلایدها) فصل نهم کتاب توانی یا فصل سوم کتاب باس مطالعه شود. به سایت کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه سر بزنید و بخش‌های مختلف آن‌را ببینید.
پاسخ تمرین شماره 5 (محدودیت‌های گردش اطلاعات) را تا روز ۳۱ خرداد به اتاق من بیاورید.
6 خرداد تعطیل (مبعث پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله)    
جلسه غیرحضوری اخلاق هوش مصنوعی (اسلایدها) ویدئوی این جلسه در مکتب‌خونه قرار داده شد. تماشای ویدئو: روبات‌های نظامی و آینده‌ی جنگ ( با زیرنویس انگلیسی - با زیرنویس فارسی)
پاسخ تمرین شماره 6 (اخلاق هوش مصنوعی) را تا روز امتحان به اتاق من بیاورید. انجام این تمرین اختیاری است، و دارای نمره اضافه است.
تمرین تحویل‌دادنی: دو ویدئوی زیر را ببینید و ارتباط هوش مصنوعی ضعیف و قوی را توضیح دهید: الف) رباتهایی که "احساسات نشان می‌دهند" ( با زیرنویس انگلیسی - با زیرنویس فارسی ) ب) ماشينِ بدون راننده ى گوگل . پاسخ خود را با تمرین تحویل دهید. پاسخ این تمرین هم اختیاری است، ولی تماشای آن‌ها برای امتحان لازم است.
جلسه اختیاری ارزش غایی فناوری اطلاعات   تماشای ویدئوهای زیر اختیاری است و برای امتحان مورد نیاز نیست.
تماشای ویدئو: چرا به ربات‌ها تکیه خواهیم کرد؟ ( با زیرنویس انگلیسی - با زیرنویس فارسی )
تماشای ویدئو: شغل های آینده چگونه خواهند بود؟ ( با زیرنویس انگلیسی - با زیرنویس فارسی )
جلسه اختیاری کیفیت نرم‌افزار   تماشای ویدئو: همه وسایل شما می‌توانند هک شوند
ویدئوی اختیاری[تر]: نگاهی به جرایم در آینده
جلسه اختیاری بازی‌های کامپیوتری   تماشای ویدئو: هفت روش که بازی ها به مغز پاداش می دهند ( با زیرنویس انگلیسی - با زیرنویس فارسی )
تمرین تحویل‌دادنی(اختیاری و دارای نمره اضافه): ویدئوی زیر را درباره غوطه وری در بازی های ویدئویی و شستشوی مغزی توسط آن تماشای کنید، و چنانچه با آن موافق یا مخالفید، استدلال خود را بیان کنید: آیا بازی‌ها بهتر از دنیا خارجی هستند؟
۶ تیر ۱۳۹۳ امتحان پایان‌ترم
پاسخ امتحان پایان‌ترم